Jeres visuelle identitet samler jeres brands æstetik og grafiske udtryk

Vi er et design -og reklamebureau, der via gennemarbejdede grafiske løsninger giver jeres virksomhed et ansigt folk kan huske.


Tager I jeres brand seriøst?

Hos Dam Graphics ønsker vi at skabe grafiske mirakler for dig og din virksomhed. Vi ønsker ikke blot at give din virksomhed en overfladepolering. Sammen med dig vil vi skabe en dybdegående visuel identitet, der tager dit brand seriøst, og styrker værdierne i din virksomhed.

Vi ved, at en gennemarbejdet grafisk linje, giver resultater på bundlinjen. Kunderne danner sig et indryk af din virksomhed på et split sekund. Udnyt dette, og kom et skridt foran konkurrenterne allerede fra starten af.


Eksempler på elementer, der kan indgå i en visuel identitet:

Designmanual

Firmalogo

Brevlinje

Hjemmeside

Visitkort design

E-mail signatur

Ikoner og Grafik

Design af flyer


Hvad er en visuel identitet?

En visuel identitet, er en del af dit brand. Det er det samlede visuelle sprog, der skal kommunikere til omverdenen omkring din virksomhed. Mange tænker på logoet som det vigtigste element. Men hvad med farver, grafisk linje, ikoner, hjemmeside, typografi, sproglig kommunikation, for blot at nævne nogle eksempler. Antallet af elementer kan variere fra virksomhed til virksomhed. Mange starter i det små, for derefter at udbygge sin visuelle identitet med flere og flere elementer.

For den seriøse virksomhed, der ønsker at danne et stærkt og tydeligt brand, er det vigtigt at der er en klar og bevidst sammenhæng mellem elementerne. Det handler om at danne en helhed, og have en bevidst strategi for at vise omverdenen hvem man er og hvad man står for. Der er i de fleste brancher stor konkurrence, og det er nemt for kunderne at vælge den næste i køen. Derfor er førstehåndsindtrykket det essentielle for at skabe kontakt. Med en stærk visuel identitet skaber du genkendelighed.

Du kan være den bedste tømrermester i verden, men det er meget mere end blot dine håndværksmæssige kvalifikationer, der gør at kunderne vælger lige præcis dig. En anbefaling fra en tidligere kunde kan være én grund, men et stærkt og tydeligt visuelt signal der understøtter dit værdigrundlag kan være en anden. Måske har en kunde tilfældigvis set din firmabil køre rundt i byen, fordi du fangede hans blik med et knivskarpt logo. Dernæst googler han dit navn og finder frem til din hjemmeside. Her opfatter han at f.eks din baggrundsfarve på hjemmesiden er den samme som farven på firmabilen. Dernæst er skrifttypen som du brugte på firmabilen også brugt her. Han klikker lidt rundt på siden og ender med at spørge ind til dine priser fra kontaktformularen på din hjemmeside. Du svarer pænt pr. mail, og sidst i mailen er din mailsignatur også opsat med logo og de farver som han hidtil er blevet præsenteret for.

Alt i alt er dette greb der gør, at kunden opfatter dig som seriøs, og danner sig et indtryk af dit brand som værende troværdigt. Måske bliver du ikke valgt i første omgang, men du er lagret et sted i hans underbevidsthed. Næste gang han støder på din firmabil nede i byen, er han et lille skridt tættere på det købs-givende opkald.

visuel-identitet-designmanual

Designmanualen samler den visuelle identitet

Designmanualen samler hele den visuelle identitet, og beskriver hvordan den skal benyttes i din virksomhed. Det kan f.eks være hvilke farvekoder og skrifttyper der skal benyttes, og hvordan jeres logo benyttes i forskellige sammenhænge. Alt i alt er designmanualen med til at sikre ensarthed i hele den grafiske linje.

visuel identitet logo

Jeres logo er det folk husker

Logoet er det første mange tænker på i forbindelse med en visuel identitet, hvilket er med god grund. Logoet har en stor signalværdi, og er ofte det folk husker når de har forladt dit univers igen. Derfor bør der ikke gås på kompromis på dette punkt. Der skal overvejes hvordan logoet kan kommunikere værdierne i din virksomhed, på en simpel, stilren, og velovervejet måde.

visuel identitet hjemmeside

Hjemmesiden skal høste kontaktoplysninger på potentielle kunder

Hjemmesiden er i mange tilfælde virksomhedens vigtigste salgs-kanal. Det er også her den grafiske linje for alvor skal stå sin prøve. Til forskel fra trykt markedsføring, er der her snakke om en interaktiv platform, der både skal have det rigtige visuelle udtryk, men også være intuitiv at navigere rundt på. Mange betragter blot en hjemmeside som noget man “bare skal have”, uden at tænke videre over hvilken værdi den egentligt giver. Men hele formålet med hjemmesiden er at samle leads (kontaktoplysninger)gennem intelligente formularer (også kaldet CTA=Call to Action) placeret udvalgte steder på hjemmesiden. F.eks som kontaktformularen øverst på denne underside. Hvis en hjemmeside ikke samler leads, har den groft sagt ikke nogen værdi. Det er I hvert fald svært at måle værdien. Derfor er det utrolig vigtigt at tage denne disciplin seriøst, og opsætte den korrekte måling (tracking), så man gennem konkret data kan se hvor sine kunder kommer fra.

Annette NielsenEFT Kompagniet

Thomas har været yderst samarbejdsvilling, overholdt alle aftaler og gjorde sit bedste for at hjælpe, også selvom jeg satte ham på hårdt arbejde ;-) Thomas får mine bedste anbefalinger.

Ronni LarsenLocal Alex

Yderst kompetent arbejde og kan kun anbefales herfra.

Peter WichWich Massage

Jeg kan klart anbefale Thomas. Opgaven blev løst professionelt og fulgt helt til dørs.

Kundevenlig, lydhør, løsende og veludførende til at lave fotokonkurrencen http://aaretsfuglefoto.dk/ Brugerne af siden er glade og kan gøre det, vi har bestilt, de skal kunne. Det er vel den bedste ros. En god oplevelse. Uffe, DOF.

visuel identitet visitkort

Visitkortet minder dine kunder om din berettigelse igen og igen

Visitkortet tager du med til møder med nye kunde eller samarbejdspartnere. Når du udleverer dit visitkort ved du, at modtageren bliver mindet om din virksomhed efter mødet er afsluttet.  Derfor er det også vigtigt at visitkortet udstråler værdierne i din virksomhed.

visuel identitet brevlinje

Brevlinjen er det trykte materiales grundsten

Udover visitkortet som vi allerede har været inde på, indeholder en brevlinje også brevpapir, kuverter, og fakturaer. Det er i dette materiale den visuelle identitet skal manifestere sig selv i trykt form. Hvor du på hjemmesiden har mange mulighed for at animere, pop-ups, hover-effects, og andre smarte funktioner, har du i trykt form ikke samme muligheder. Her er den grafiske linje skåret ind til sin simpleste form, hvilket er en god test for at se om den fungerer i forhold til din virksomhed.

Mailsignaturen er kompromisernes kunst

Mailsignaturen skal selvfølgelig også følge den samme grafiske linje som resten… men hov nej, dette er desværre ikke altid muligt. At få lavet en mailsignaturer er kompromisernes kunst. For det første kan du ofte ikke vælge ret mange skrifttyper. Og hvis du kan er det ikke sikkert din modtager kan læse den skrifttype. Et svar på dette kan være at få udviklet en HTML-signatur. Det smarte ved denne er, at du kan loade skrifttyper fra googles database, men det er ikke altid det er en af disse skrifttyper, der er benyttes til netop din visuelle identitet. Måske har I fået udviklet jeres egen skrifttyper, eller I benytter en skriftype fra Microsoft som ikke kan loades fra nettet.
Derudover vil der også være et kompromis ift. jeres logo. Hvis I skal være 100% sikre på, at jeres logo altid vises gennem en lang mailkorrespondance, skal billedet loades fra en server på nettet. Men de fleste mailprogrammer blokerer eksterne billedfiler beliggende på en server, indtil modtageren har accepteret det. Derfor vil modtageren ikke kunne se jeres logo før en accept er foretaget.
Det samme vil gælde med evt. ikoner i mailsignaturen, som f.eks linkedin, facebook, mv.
Der er selvfølgelig altid en løsning på de fleste problemer. Men hvor den ene løsning tilvælges, fravælges automatisk den anden. Derfor må fordele og ulemper overvejes, når der skal udvikles en HTML-signatur, der fungerer godt for netop jer.

Referencer på diverse grafisk materiale